20year

Our community has more than twenty years of history in Dallas. What began as five or six families coming together to study the Bible and pray together, quickly became a community that regularly gathered at nearby churches for Masses and meetings. As the numbers grew, they requested that the Diocese of Dallas help establish a permanent Chinese Catholic community in 1990. In 1992, we put our money together and purchased a small office building in Richardson, Texas. By the end of 1993, we had renovated it to become our sanctuary and activity hall. With the guidance of priests seconded from Taiwan and the enlightenment of the Holy Spirit, our small community grew stronger in numbers and in faith.

媽,生日快樂

王雅嫻


 

昨晚我們以慶祝媽咪生日為由,聚在一起,吃了一頓美好佳餚。除了她步入餐廳時,我們每人說了一聲「生日快樂」之外,席間大家各說各的工作、生活、家庭,完全忽略了她是今天的主角。甚至她講了一個笑話,我都沒有耐性聽完,又加入姊妹另一個話題中去了。因為媽那個笑話已經重覆好幾次了,更何況一點也不好笑。

媽很年輕就嫁給了老爸,照顧我們四個女兒。在清苦的軍人眷村中,我們家的冰箱、冷氣、電視全都是她在老爸很有限的薪俸中一分一角省下來的。在我記憶中,她從來沒有打扮的像一般空軍太太登著三吋高跟鞋,穿著「舶來品」,到機場「俱樂部」去跳舞。小時候總覺得媽出門總是那麼慢,我們全體都穿戴整齊,媽還在屋裡穿梭的檢查門窗、爐火。上車時,才扯下頭上的橡皮筋,對著車窗玻璃梳兩下頭髮。媽的健康狀況不很好,家族性高血壓,再加上懷孕生了我們四個女兒,缺鈣的體質,膝蓋牙齒都很脆弱。每次都想陪她逛街,去超市,想到她蹣跚的步履,踢蹋的腳底與地面發出的磨擦聲,我又掛了電話,對自己說下次吧。好像沒多久以前,她一手挽著菜籃,另一手牽著我,到水交社菜場買菜。回頭時菜籃子滿了,她的手也滿了。我一手捏著油條往嘴裡塞,另一手拉著她的大裙子。油油的小手擰著她的裙角,眼睛還盯著那隻正在被刮鱗的吳郭魚。看著它劈啪掙扎的身軀,我的兩隻眼比那死魚眼睜得還大。媽的大裙子被我扯歪了,我像春捲一樣,把自己捲進媽的大裙子裡。她跌倒了,菜撒了,柳丁滾了一地。媽只低頭摸我的腿有沒有摔傷。她沒有罵我,更沒有嫌我。昨晚回到大姊家吃蛋糕,媽坐在沙發上打了一個很大的哈欠。我嫌棄的撇開了頭。

我從小氣喘,吐出來的比吃進去的多。老四的身體比我還差,小學時病假日超過上課時數。我看到媽怎麼照顧她,也看到她現在言行如何頂撞了媽。就像在魔鏡中,我看到了自己。

媽,祝您生日快樂。